בית הספר 'שפות ותרבויות' יפנה מקומו לטובת בית הספר החרדי לבנות 'משכנות דעת'

    צבי הדס No Comments on בית הספר 'שפות ותרבויות' יפנה מקומו לטובת בית הספר החרדי לבנות 'משכנות דעת'
    8:15
    01.05.24
    בצלאל קאהן ודוד חכם No Comments on המגישים תוהים: למה ממשל ביידן חושש מלחימה ברפיח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מהפך! משרד החינוך אישר את פינויו של בית הספר 'שפות ותרבויות' לטובת המוסד החינוכי בית הספר 'משכנות דעת' בעיר בית שמש. במבנה המרווח תאוכלסנה כבר בשנת הלימודים תשע"ו כ-900 תלמידות המוסד החרדי, בעוד 144 תלמידי 'שפות ותרבויות' יתמזגו עם מוסד קיים בעיר הוותיקה.

    ההחלטה הדרמטית המעניקה לציבור החרדי את המגיע לו בזכות ולא בחסד, מגיעה ארבעה חודשים לאחר המאבק שזכה להדים רבים בכל רחבי הארץ. כזכור, בפתח שנת הלימודים תשע"ה הפקיעה עיריית בית שמש חצי ממבנה בית הספר 'תרבויות ושפות' לטובת בית הספר 'בית יעקב' לבנות. נוכח הכשל בהידברות למרות הניסיונות להגיע להסכמה, הורה אגף החינוך בעיריה – בראשותו של ישעיהו ארנרייך, כי המוסד החרדי לבנות יתמקם במתחם.

    "מדובר במתחם ענק, המסוגל להכיל למעלה מ-500 תלמידים ברווח, ואילו 'תרבויות ושפות' מכיל כיום 144 תלמידים בלבד, שגם כך רובם המכריע כלל אינו מקומי" – נאמר אז בהודעת-הסבר של העיריה. "אין שום היגיון שהמתחם לא יאכלס תלמידות בית ספר מקומי המשווע לכתות עקב מחסור במבני חינוך באזור".

    בהמשך, אף נבנתה גדר המפרידה בין שני המוסדות, וזו קוממה על עיריית בית שמש את חיצי הביקורת. בדיון שנערך בבית המשפט, ולאחר מכן בבג"ץ, הובהר למתנגדים כי המבנה שייך לעיריית בית שמש והיא בעלת הסמכות להחליט מי ילמד בו וכיצד. בכך, נתן בית המשפט הסכמה להותרת המוסד החרדי במתחם, אך הורה על הסדרת הגדר החוצצת.

    מאוחר יותר התקיים דיון במשרד החינוך, אשר התנגד לכניסת בית הספר החרדי למתחם, והוא אשר אף הגיש את העתירות לבית המשפט כנגד עיריית בית שמש. במסגרת הדיון, הסכים אגף החינוך בעיריית בית שמש להוציא את התלמידות החרדיות מן המבנה עצמו, אך התעקש כי תשוכנה במבנים ניידים אותם יציב משרד החינוך על חשבונו בחצר המתחם. "התעקשנו להשאיר חותם במתחם, כדי להבהיר שאנו כאן כדי להישאר עד להחלטה הסופית בענין" – מסביר הרב ארנרייך.

    כך, נמשכו להם סבבים של דיונים בין העיריה למשרד החינוך, כאשר הנהלת 'תרבויות ושפות' מתנגדת להעתקת המוסד. גם 'ועדת ההורים' בעיר בית שמש, המורכבת כיום מבני הציבור הכללי בלבד, התנגדה למהלך; אולם אט-אט חלחלה ההבנה כי המצב הנוכחי מעוות, אבסורדי ונוגד כל זיק אנושי והגיוני. גם תגובתו של בית המשפט, כי אכן בסמכות העיריה להחליט היכן למקם את המוסדות, הוסיפה לתובנה זו.

    בימים האחרונים, התרחש המפנה, והתקבלה ההכרעה הסופית. על פי ההסכם שגובש בין משרד החינוך לעיריית בית שמש, אכן ישמש המתחם המרווח עבור מוסד חרדי – לאחר הקצאה מסודרת; בעוד בית הספר 'תרבויות ושפות' יתמזג עם מוסד קיים בעיר הותיקה – שאף הוא יזכה לשיפוץ והתאמה בידי העיריה.

    "עמדנו על שלנו, ואנו זוכים כעת לקבל מה שמגיע לנו בזכות ולא בחסד" – מטעים הממונה על אגף החינוך. "רמה א' בה ממוקם המתחם, מונה כ-4,000 משפחות – רובן ככולן חרדיות. אין כל סיבה שאלפי המשפחות לא ייהנו מן המבנה שמסוגל אכן להכיל מאות רבות של תלמידים, בעוד המוסד הנוכחי מונה פחות מ-150 תלמידים".

    הרב ארנרייך אמר כי ההישג החשוב הגיע בזכותו של ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול, שפעל בכל כוחו, לטובת בית הספר ועמד על כך שצרכי החינוך של התלמידות יסופקו במלואם. "ראש העיר לא נח ולא שקט, גם בהיבט המשפטי וגם בהיבט העירוני – קיבלנו תמיכה בלתי מסויגת, בזכותה הגענו להחלטה המבורכת". כן הדגיש את מעורבותו הפעילה של מנכ"ל העירייה מתי חותה, שהוביל את המהלכים בצורה מקצועית לטובת התושבים והתלמידות, בשקיפות וללא משוא פנים.

    מחזיק תיק החינוך ארנרייך הסביר עוד כי האגף נערך לכך שכבר בתחילת שנת הלימודים תשע"ו הבעל"ט, יחל לפעול במתחם בית הספר 'בית יעקב' לבנות 'משכנות דעת' המונה כ-900 תלמידות. "גם המקום הזה מעט צר מהכיל את כמות התלמידות בלעה"ר" – הוא מדגיש בחיוך, "אך נבצע התאמות כדי להעניק למוסד ולתלמידות את המגיע להם".

    באמצעות ההסכם והעתקת המוסדות, תתאפשר התאמה למוסדות רבים נוספים בשרשרת שהיו 'תקועים' בשל מחסור בקרקע זמינה. כעת משתחרר ה'פקק', כהגדרת הממונה, וניתן יהא לנווט את המוסדות החינוכיים השונים בשכונה, כדי לפנות שטחים תפוסים עליהם תוכל העיריה לפעול לבניית עשרות כתות נוספות לרווחת התלמידים תושבי המקום.



    0 תגובות